Založ si blog

Úplatky v zdravotníctve 04

Úplatky v zdravotníctve 04

 

 

Zaujímavou časťou správy sú autentické príbehy respondentov, z ktorých je zrejmé, že:

… mnohí ľudia ďakovné platby – prepitné vnímajú veľmi pozitívne, neodsudzujú to a za žiadnych okolností to nepovažujú za formu korupčného správania. Menej ľudí vníma ďakovné platby ako zbytočné, s odôvodním, že za poskytnuté služby dostáva zdravotnícky personál odmenu.

Často uvádzaným problémom je (neadekvátne, neprofesionálne, nadradené, arogantné) správanie lekárov a poukazovanie na ich (vysoké a nezaslúžené) príjmy. Platová otázka je vnímaná rôzne. Časť respondentov korupciu pripisuje zlému ohodnoteniu zdravotníckeho personálu. Na druhej strane, pri platbách (hlavne v zmysle prepitného) zdravotným sestrám sa ako odôvodnenie vyskytuje práve ich zlé finančné ohodnotenie.

Z viacerých príbehov je cítiť skepsu, frustráciu a beznádej v otázkach nastavenia a fungovania zdravotného systému, s poukazovaním práve na rozšírenosť neformálnych platieb. Celkovo môžeme vnímať len veľmi malú spokojnosť so slovenských zdravotníctvom…

 

Názory respondentov boli rôzne, od Úplného odmietania úplatkov:

„Nikdy som nič nedal a ani nevzal. Myslím si, že každý dostáva mzdu za svoju prácu a preto nevidím dôvod niekoho dotovať darmi a úplatkami.“

 

 „Neoficiálnu platbu som nikdy nedala, pretože som doteraz nestrela lekára, ktorý by si ju zaslúžil za profesionálne a predovšetkým ľudské správanie sa k pacientovi. To platí aj v prípade zdravotných sestier, hotová katastrofa a drzé správanie sa bez ohľadu, či sú v kontakte s mladými pacientmi alebo dôchodcami.“

 

cez postoj Bez neformálnej platby sa to nevypláca:

„Úplatky zo zásady nedávam. Pred 12 rokmi, keď sa ešte nedalo oficiálne si zaplatiť pôrodníka, som bola snáď jediná na oddelení (Antolská, BA), kto nemal dopredu „kúpeného“ lekára. Rodila som teda pri jednej mladej lekárke, ktorá bola veľmi neskúsená, ale na moju smolu mala práve službu. Úplne som sa dotrhala, zašívala ma 58 minút, ale tak zle, že už sestrička sa na to nemohla pozerať, tak volala lekára. Ten keď to videl, kázal jej to všetko rozstrihať a začať odznova. Samozrejme anestézia dávno vyprchala, novú mi nedala – toto bola pre mňa omnoho väčšia bolesť a trauma, než samotný pôrod, a k tomu s dlhodobými následkami. Keď som pri odchode domov išla na kontrolu k tomu lekárovi, čo jej to kázal rozstrihať, povedal len jednu vetu, na ktorú nikdy nezabudnem: vidíte, mamička, keby sme boli dopredu „dohodnutí“, toto sa vám vôbec nemuselo stať…“

 

cez postoj Poďakujem, mám za čo:

„Bol som vo veku 61 po prvýkrát hospitalizovaný v nemocnici. Tam som aj previedol ďakovný zápis do knihy na oddelení. Starali sa skvele. Mojej lekárke som dal jeden darček (prvý a zatiaľ jediný krát) – malého porcelánového anjelika z vďaky, že sa o mňa počas PN veľmi dobre starala.“

 

„Po pôrodoch som dala pôrodníkom fotku dieťaťa s poďakovaním a symbolickou bonboniérou – číro z vďačnosti, necítila som potrebu „zaplatiť“ len im urobiť radosť z toho, že pomohli priviesť na svet ďalšieho človeka a tu bonboniéru som pridala k fotke, len nech je balíček väčší :-)“

 

až po Lekár to požadoval:

„Internista na Šustekovej v Bratislave si pýta od každého (pri každej návšteve cca 5,- €) – všetci o tom vedia. V čakárni je to často témou rozhovoru medzi pacientmi a vedia o tom aj ostatní lekári. Niektorí všeobecní lekári pri potrebe voľby internistu na to pacientov aj priamo upozornia.“

 

„Lekár zobral úplatok a zároveň povedal že otec má rakovinu. Je to neetické, ak nevie pomôcť, tak sa nech aj tak správa. Treba kontrolu na lekárov hlavne v Rožňave. V poslednom čase sa rozmáha alkohol v službe. Ľudia sa boja lekára, tak radšej tolerujú aj alkohol. Treba neohlásenú kontrolu. Nemám problém dať fľašu, alebo dezert. Ale keď vám povie lekár, že operácia kolena bude stáť 350 € tak to už je veľa. Tu je chudoba a z minimálnej mzdy to sa nedá. Tu nie sme v Rakúsku.“

 

„Pán doktor (myslím, že bol vtedy aj primár), si nás zavolal do kancelárie v nemocnici, otvoril chorobopis a listoval a hmkal, potom otvoril zásuvku a povedal, či máme to, čo žiadal a aby sme to tam vložili. Bola som dieťa s mamou, ale doteraz si na to pamätám, keď páni doktori nemocniční kričia, ako majú málo.“

 

„Môj rodinný príslušník podstúpil pomerne zložitú operáciu tráviaceho systému, a lekárka (rodinná známa) z trnavskej nemocnice, ktorá ho odporučila na konkrétneho chirurga v Bratislave, presne povedala aj, že mu treba dať 500 EUR. To môj príbuzný aj urobil, lekár si bez okolkov obálku zobral, ešte pred operáciou.“

 

„Osobná skúsenosť mojej príbuznej, ktorá sa informovala u svojho gynekológa, koľko „berie“ lekár,

ktorý ju mal operovať, jednalo sa o operáciu v NOÚ na Klenovej v Bratislave. Suma, ktorú mu nakoniec poskytla, bola 500 eur…“

 

„Gynekológovi bolo treba zaplatiť, naznačil si aj koľko… a za PN-ku je tiež stanovená taxa… keď ich

vidím štrajkovať v televízii je mi zle… nič by som im nedala… na gynekológii sa berú aj zlaté retiazky, lebo pán doktor má alkoholu už dosť… a pritom je to fušer prvotriedny… pôrod na dátum, za zlatú retiazku, je mi do plaču… ani cent k platu… začo???“

 

„Lekárka si doslova vyžiadala pri liečbe dieťaťa finančnú odmenu. Nie do ruky, ale na tzv. príručný

stolík, aby to nebolo tak trápne. Kvety, dezert a iné maličkosti boli len poďakovaním po úspešných liečbach.“

 

„Babka ležala na chirurgii so žlčníkom. Po nevydarenej operácii, bol primár taký drzý, že si ešte

odo mňa vypýtal úplatok, keď som bola na návšteve za babkou, a chcela som sa porozprávať o jej

stave.“

 

„Momentálne máme skúsenosť v rodine, dedko presne pred necelými 2 týždňami prekonal infarkt, je hospitalizovaný na internom oddelení…a nikdy by som tomu neverila, až kým s tým nemáme osobnú skúsenosť, že ako ste to nazvali neoficiálna platba (50 eur na týždeň), je skôr povinnosťou, bez ktorej by zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá v dostatočnej miere…primár oddelenia to berie ako samozrejmosť, ktorú od svojich pacientov očakáva.“

 

„Gynekológ mi robil mrazenie ranky na maternici a pýtal 400 Sk. Otec bol pripravený na operáciu

nohy, ale ráno ho neoperovali, lebo sa ho nemal kto ujať. Operovali ho na druhý deň, keď sme dali

úplatok . Úplatky berú skoro všetci. Môžu sa hanbiť, môžu zarábať aj neviem aké peniaze, vždy budú brať. Chovanie k ľuďom hrozné, sú to hyeny, máloktorý sa chová slušne“.

 

„Osobne som sa nestretla s tým, aby som nebola dostatočne ošetrená aj bez dávania úplatku. Je pravda, že žiadne mimoriadne vyšetrenie ani operáciu som, chvalabohu, nepotrebovala. Poznám príbeh, keď známa dala 30 000 Sk lekárovi za operáciu sleziny. Sám si ich vyžiadal. Ona si na to vzala pôžičku.“

 

„Mojej mame sa stalo, že lekár si doslova vypýtal úplatok, lebo má jednu dcéru a jeho dcéra má dieťa, a to stojí nemalé peniaze…… že moja mama má 4 deti, to ho netrápilo….“

 

„Lekár si vypýtal peniaze za to, že budú otca operovať, pritom vedeli, že má rozsiahle metastázy. Peniaze nám nevrátil. Bol to MUDr. XZ z Piešťanskej nemocnice.“

 

„Lekár vypýtal nehoráznu sumu, aby operoval chrbticu, ktorú vôbec nemal operovať, ako povedali v Rakúsku aj v Nemecku, kde bola liečená manželka bratranca a povedali, že tá diagnóza sa nesmie operovať. Pred operáciou vedela chodiť o palici a po operácii tu na Slovensku zostala na vozíku. 2 roky na to zomrela.“

 

„Dcéru neodrodili, kým zať nedal 5000 Sk. Tie dal, keď mu dcéra povedala, že už to nevydrží, lebo bábätko ju tlačilo na obličky. Bola v nemocnici druhý deň, keď dal 5000 Sk, do hodiny mala po sekcii.“

 

„Lekár si sám vypýtal peniaze, lebo že inak mi nevyberie vodu z kolena. Bola som na pohotovosti a ochota lekára bola nulová. Vraj mu mám dať do „vačku“ mi povedal. Je to hrozné s korupciou v zdravotníctve a aj na celom Slovensku.“

 

„Určite by bolo pre Vás zaujímavé poznanie, ako to chodí na poliklinike v Michalovciach, konkrétne na kardiológii, kde do karty treba vložiť 5€ a vstúpiť k PÁNOVI doktorovi. Veľmi to pripomína ukrajinskú hranicu, kde sa ukrajinské hrivny vkladajú do pasov pre ukrajinských colníkov. Čím viac na východ, tým väčšia korupcia je v zdravotníctve. Nikto si to nevšíma, Úrad pre dohľad.., daniari. Tu je to skrátka tak“.

 

„Neurochirurg v Ružomberku si za konzultáciu vypýtal 500 eur.“

 

„Na neurochirurgickom oddelení v Košiciach si pán doktor vypýtal za operáciu hernie platničky 200 eur.“

 

„V Košiciach na chirurgii mi bol pán doktor ochotný vybrať stehy po operácii platničky až po tom, ako som mu dal 50 eur .“

 

„Chirurg v Košiciach si za hernioplastiku v ingvinálnej oblasti vypýtal kožený gauč a prerábku ordinácie.“

 

„Onkológ v Košiciach povedal, aby sme mu nenosili fľašky, lebo nepije, radšej by privítal peniaze .“

 

„Neurológ v Rožňave vypísal MRI vyšetrenie lumbo-sakrálnej oblasti po operácii hernie disku až po obdržaní úplatku – 100 eur. Neurológ v Rožňave vypísal infúzie až po tom, čo dostal 100 eur. Gynekológ v Rožňave prijal 150 eur za pôrod. Neurológ v Rožňave podal liečbu pacientovi s mozgovým infarktom až po tom, čo dostal 150 eur. Neurológ v Rožňave ponúkol vybavenie prednostného vyšetrenia na neurológii v Košiciach za 100 eur.“

 

„Momentálne riešim miesto pôrodu a pri návšteve jednej z hlavných pôrodníc v Bratislave mi vrchná sestra odporúčala zazmluvniť si lekára (oficiálna platba 300 eur) a dať mu extra bokom ešte 100-200 eur a uvidím, že budem spokojná. Čo je absolútne vydieranie, keďže ak by som žiadnu z týchto platieb neuskutočnila, tak ma snáď neodrodia, alebo nebude o mňa postarane?“.

 

„Lekár mi povedal po ošetrení na ortopédii v Poliklinike v Nitre, po absolvovaní rehabilitácií: Pani, každá koruna je pre mňa dobrá. Som dôchodkyňa, mám 75 rokov, zdalo sa mi to nemiestne.“

 

 

POKRAČOVANIE

 

Ako ďalej ? 26

28.03.2022

Ako ďalej ? 26 Správna diagnostika nie je taká samozrejmosť, ako sa laikovi môže zdať: Radkin Honzák: Obecně se má za to, že schizofrenie se vyskytuje u jednoho procenta populace, jenže v USA v sedmdesátých letech tvrdili, že mají výskyt tříprocentní. Zjevná hloupost. Dobrali se k ní proto, že tato diagnóza se tam stala sběrným košem pro pacienty, s jejichž [...]

Ako ďalej ? 25

27.03.2022

Ako ďalej ? 25 Nechme už léky a technologie být. I samotní lékaři mají přece na medicinalizaci lví podíl, a nejen proto, že se nechávají všelijak uplácet od farmaceutického průmyslu, nemyslíte? Ano, třeba poslední DSM-5, Diagnostický a statistický manuál Americké psychiatrické společnosti, vytvořený předními psychiatry, je z tohoto pohledu snad největší paskvil. [...]

Ako ďalej ? 24

25.03.2022

Ako ďalej ? 24 Moderná psychiatria sa vydala cestou, kedy prirodzené ľudské vlastnosti alebo reakcie na určité situácie, na ktoré doteraz ľudia používali prirodzené spôsoby liečby, „preklasifikovala“, aby vzápätí na takto novovzniknuté diagnózy ponúkla svoju liečbu. A ako inak, farmakologickú. Bulharský koeficient je číslo, kterým je nutné násobit získaný [...]

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 276
Celková čítanosť: 845995x
Priemerná čítanosť článkov: 3065x

Autor blogu