Poplatky v zdravotníctve 11
„Neviditeľná ruka trhu“ však prišla s vlastným riešením. Dopytu solventných pacientov sa lekári rýchlo a s radosťou prispôsobili, keď sami zaviedli tzv. „manažment pacienta“. Z niekdajšieho poplatku za prednostné vyšetrenie, ktorého výšku schvaľoval VÚC a mal v priemere výšku 5 eur, sa vyšplhal nie na 10 eur navrhovaných stranou SaS, ale rovno na dvojnásobok. Aspoň je vidno, aké platby si lekári predstavujú len za taký úkon, ako je objednanie pacienta na presný termín.
Ministerstvo zdravotníctva sa k problému postavilo naozaj „šalamúnsky“:
… Pacienti platia 17 eur, nie je výnimočná ani 20-eurová suma. Ministerstvo zdravotníctva ju neplánuje regulovať. Argumentuje tým, že lekári vyberať takéto poplatky nesmú, ale takzvaný „manažment pacienta“ rezortu neprekáža.
Zrušením poplatku za prednostné vyšetrenie sa malo zabezpečiť zrovnoprávnenie pacientov pri čakaní na zdravotnú starostlivosť. Zmena sa nepáčila nielen lekárom, ktorí stratili značnú časť zo svojich príjmov, ale ani časti pracujúcich, mamičkám či dôchodcom. Bolo len otázkou času, kedy sa nájde riešenie, ako obísť legislatívu. Dopyt pacientov vyriešili rôzne webové portály, ktoré sa rozmohli ako huby po daždi. Slúžia ako sprostredkovateľ medzi ambulanciou a pacientom, manažujú ľudí, ktorí majú záujem zaplatiť si termín…
… Správcovia portálov vytvorili jednoduchý objednávací systém a dohodli sa s lekármi, ktorí majú o ich službu záujem. Pacientovi stačí vybrať špecializáciu, mesto a čas, kedy chce lekára navštíviť. To, že dopyt je značný, priznávajú samotní prevádzkovatelia. „Zo strany pacientov je veľký záujem, evidujeme ich viac ako 55-tisíc a doteraz sme vybavili vyše 450-tisíc objednávok k lekárom,“ priblížil Peter Dechet, predseda predstavenstva akciovej spoločnosti Ellington, prevádzkovateľ webu mojlekar.eu. Aktuálne ich službu využíva približne 20 ambulancií, denne evidujú asi 250 objednávok.
Dechet tvrdí, že poplatok pre pacienta nie je v ich rukách. Lekár si u nich kúpi ročnú licenciu na využívanie všetkých funkcií, jej cena je 118,80 eura. Cenu za spoplatnený termín pacientovi určuje lekár a sám si aj peniaze inkasuje. Tieto informácie dostane pacient pri objednávke.
Portál NavstevaLekara.sk podľa jeho riaditeľa Michala Šveca slúži na vyhľadávanie ambulancií a objednanie sa na Slovensku a v Česku. „Obsahuje vyše 25-tisíc profilov lekárov, a každý mesiac vyhľadáva lekára vyše 800-tisíc pacientov. Mesačne sa cez portál objedná približne 20-tisíc pacientov,“ spresnil Švec. Ponuka špecialistov je široká, od zubárov cez ortopédov, dermatológov, atď. Firma tiež spolupracuje s najväčšími poliklinikami…
Takže pekný biznis. To, o čo sa mal štát postarať v rámci zavedenia eZdravia, ktoré mimochodom občanov stálo už 100 miliónov eur, prebrali súkromné firmy, opäť so ziskami pre seba a hlavne pre lekárov. Skúste rátať: investícia lekára ročne 119 eur, ale počet objednaných pacientov mesačne môže predstavovať v priemere 20. Ak za každého pacienta vyberie poplatok dajme tomu vo výške 15 eur, tak to máme ročne 20 pacientov x 15 eur x 12 mesiacov = 3600 eur.
… Tibor Baďura, riaditeľ spoločnosti Crystal Consulting – prevádzkovateľa portálu objednatvysetrenie.sk, naznačil, že pacienti neplatia poplatky dobrovoľne, ale preto, lebo ich núti k tomu systém. Vyberanie peňazí cez tretie firmy považuje za obchádzanie zákona. „Pacienti nežiadajú vrátenie poplatku za objednanie na konkrétny čas. Pacienti žiadajú o možnosť „objednať sa na konkrétny čas,“ zdôraznil Baďura. Za problémom plných čakárni stojí podľa neho nedostatok lekárov vo viacerých špecializáciách, zle definovanou minimálnou sieťou, ktorá nezohľadňuje vývoj chorobnosti a reálne potreby pacientov, a tiež neochota lekárov urobiť niečo navyše pre pacientov…
Nie je preto prekvapením, že lekári možnosť doplnkových ordinačných hodín takmer vôbec nevyužívajú. Veď načo, ak k takým istým peniazom prídu prostredníctvom objednávacích portálov a môžu pacienta vyšetriť v bežných ordinačných hodinách, nie popoludní:
… Denník Pravda oslovil asi tridsiatku lekárov z celého Slovenska, z nich ani jeden nemá o novú službu záujem. Zverejniť mená si neželali. Vysvetlili, že pretože by doplnkové ordinačné hodiny prebiehali po bežných pracovných hodinách, robili by nad rámec svojich povinností. To sa im pri stanovenom strope 30 eur za jedno vyšetrenie zdá ekonomicky neatraktívne. Podľa nich je tiež nedotiahnutý systém elektronického objednávania, mnohí ho ani neplánujú…
… Podľa Andreja Janca, prezidenta Slovenskej lekárskej únie špecialistov, spustenie doplnkových ordinačných hodín nie je v záujme ani lekárov, ani pacientov. „Chápeme to ako snahu obmedziť poskytovanie zdravotnej starostlivosti pre pacienta a zvýšiť zisk pre zdravotné poisťovne. Celý zákon je stavaný v prospech majiteľov veľkokapitálových zdravotníckych zariadení. Podľa našej právnej analýzy porušuje novela zákona aj ústavné práva pacienta, pretože pacient je poistený 24 hodín denne,“ reagoval Janco.
Prezident únie, ktorá združuje do 600 špecialistov aj všeobecných lekárov, tvrdí, že ak si solventní pacienti predstavujú, že v limitovaných doplnkových ordinačných hodinách sa im lekár bude dlhšie venovať, sú na omyle. „My budeme zdravotnú starostlivosť hradenú z verejného zdravotného poistenia poskytovať počas ordinačných hodín. Mimo ordinačných hodín budeme poskytovať len konzultácie, ktoré nie sú súčasťou zdravotnej starostlivosti,“ vyjadril sa Janco…
Celá debata | RSS tejto debaty