Kam miznú peniaze v slovenskom zdravotníctve
05 Trocha histórie
Vývojom zisku poisťovní sa podrobne zaoberá Ľubomír Jánošík vo svojom článku Zisk v zdravotníctve srdcom nepochopíš. Len zbežne uvádzam zisky zdravotných poisťovní tak, ako ich zverejnili niektoré médiá:
Rok 2005 spolu – 77 mil. eur
Rok 2006 spolu + 42 mil. eur
Rok 2007 spolu 0 mil. eur
Rok 2008 spolu + 6 mil. eur
Rok 2009 spolu – 47 mil. eur
Údaje o hospodárení poisťovní v rokoch 2005-2009 sú z dokumentu Európskej komisie SA.23008 (2013/C, ex 20133/NN), údajná štátna pomoc pre Spoločnú zdravotnú poisťovňu, a.s (SZP) a Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, a.s (VZP) – Slovenská republika, s ktorým sa ešte stretneme. Z tabuľky na strane 7 môžeme vidieť, že najväčšiu stratu 83 mil. eur vykázala v roku 2005 VšZP, tiež v roku 2009 stratu 27 mil. eur. Tak isto Spoločná zdravotná poisťovňa (vo vlastníctve štátu) vykázala v roku 2006 stratu 21 mil. eur. V tomto období bola poisťovňa Union každý rok v strate.
Rok 2012 spolu + 90,21 mil. eur.
Rok 2013 spolu + 68,71 mil. eur, z toho Dôvera 46,5 milióna eur, VšZP 15,6 milióna eur, Union 6,61 milióna eur.
Rok 2014 spolu + 5,73 mil. eur, z toho Dôvera 2,26 mil. eur, VšZP 12,1 mil. eur Union bo v strate 8,93 mil. eur.
Rok 2015 spolu + 19,4 mil. eur, z toho Dôvera 3,5 mil. eur, VšZP 17,6 mil. eur Union bo v strate 1,77 mil. eur.
Uvádzam odkazy na články z internetových médií preto, lebo predseda Slovenskej lekárskej únie špecialistov MUDr. Andrej Janco sa v relácii na Slobodnom vysielači vyjadril, že zisky poisťovní nie sú nikde zverejnené a nedá sa k nim nijako dostať. Stačí len hľadať…Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v každoročnej Správe o stave vykonávania verejného zdravotného poistenia tieto údaje uvádza pod názvom Výsledok hospodárenia ZP. MUDr. Janco totiž považuje zisk zdravotných poisťovní za jediný dôvod úniku financií zo zdravotníctva. Doteraz sa nikdy nevyjadril k miliónom eur, ktoré putujú z poisťovní na účty lekárov za neoprávnene faktúrované zdravotné výkony; tiež vďaka zvýhodneným zmluvám s vybranými poskytovateľmi ZS; za faktúrované špeciálne ortopedické pomôcky, hoci pacientom boli vydané sériovo vyrábané pomôcky…O týchto kauzách budem písať v budúcich častiach seriálu.
Dôležitá je skutočnosť, že zatiaľ čo stratu v prípade súkromnej zdravotnej poisťovne si musí vyriešiť a vyrovnať poisťovňa sama, v prípade štátnej VšZP to neplatí. Na tento jav poukázala v roku 2007 poisťovňa Dôvera, keď dala podnet na Európsku komisiu ohľadne štátnej pomoci, ktorá bola z jej pohľadu neoprávnene poskytnutá Spoločnej zdravotnej poisťovni (SZP), a to v podobe zvýšenia základného imania o 450 mil Sk (15 mil. eur.), ktoré boli poskytnuté zo štátneho rozpočtu; ďalej poisťovňa Dôvera namietala proti splateniu dlhu poisťovne SZP v roku 2011 spoločnosťou Veriteľ a.s. vo výške 52,7 mil. eur a 28 mil. eur; ďalej proti dotácii poskytnutej Spoločnej zdravotnej poisťovni Ministerstvom zdravotníctva v roku 2006 vo výške 7,6 mil. eur; a proti štátom dotovanému zvýšeniu základného imania VšZP v roku 2010 vo výške 65,1 mil. eur. Dokument Európskej komisie z 2.7.2013 viažúci sa k tomuto podnetu a adresovaný Miroslavovi Lajčákovi, má 42 strán a komisia v ňom skúma, do akej miery zisky zdravotných poisťovní v SR spadajú do sféry hospodárskej súťaže a do akej miery sa jedná o verejný záujem, v prípade ktorého by štátna pomoc bola zlučiteľná s vnútorným trhom. Komisia v závere konštatuje: Konečný záver v súvislosti s otázkami, či vykonávanie povinného zdravotného poistenia v Slovenskej republike skutočne je alebo nie je činnosťou hospodárskej alebo nehospodárskej povahy, či opatrenia štátu spĺňajú všetky ostatné podmienky na to, aby predstavovali štátnu pomoc, a ak áno, či sú zlučiteľné so ZFEÚ, bude vyvodený až v záverečnom rozhodnutí, ktoré Komisia prijme po dokončení formálneho zisťovania, po zhromaždení a hĺbkovom posúdení všetkých dostupných informácií (vrátane ďalších pripomienok členských štátov a tretích strán).
Poisťovňa Dôvera, ku ktorej sa pridala poisťovňa Union, napadli štátnu pomoc SZP a VšZP vo výške 170 mil. eur na Súdnom dvore EÚ, kde uspeli.
Na konci roka 2017 minister zdravotníctva Drucker uvažoval o väčšej regulácii zisku poisťovní, ale ako je to na Slovensku zvykom, ostalo len pri slovách. Otázku ziskov zdravotných poisťovní opäť otvoril na prelome rokov 2018-2019 Robert Fico. Ústava SR je právny dokument, s ktorým sa oboznamujú žiaci v poslednom ročníku základnej školy. Mal by byť obsahovo natoľko zrozumiteľný, že k nemu netreba žiadny ďalší výklad. Ani výklad Ústavného súdu SR. To znamená, že bezplatné zdravotníctvo má byť skutočne bezplatné, čo znamená financované výlučne zo zdrojov povinného zdravotného poistenia, a v žiadnom prípade nesmie existovať tzv. „spoluúčasť pacienta“, ani „čiastočne uhrádzané a neuhrádzané zdravotné výkony“. Nie je prijateľné, aby Ústava SR bola nahradená podzákonnými normami, ktoré samotné články ústavy úplne negujú a vyvracajú. Inak je Ústava SR len zdrapom papiera, vhodný na „jedno použitie“… Za týchto podmienok je zbytočné žiakov s takouto ústavou vôbec oboznamovať.
Zdroj: SA.23008 (2013/C, ex 20133/NN), údajná štátna pomoc pre Spoločnú zdravotnú poisťovňu, a.s (SZP) a Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, a.s (VZP) – Slovenská republika (dokument Európskej komisie)
Celá debata | RSS tejto debaty