Poplatky v zdravotníctve 03
Avšak za ministra Čisláka 1.4.2015 došlo k ďalšej zmene. Novelu Zákona o zdravotnej starostlivosti boli síce zrušené poplatky za prednostné vyšetrenie, za objednanie na konkrétny čas, za recept, za vypísanie poukazu na kúpeľnú liečbu, za potvrdenie o návšteve lekára, za výmenný lístok k špecialistovi, ale koncepcia bola v podstate zlá; novela vymedzovala úkony, za ktoré lekári nesmú vyberať poplatky namiesto toho, aby určila, za čo smú poplatky uplatňovať. Preto si lekári, na základe pravidla „čo nie je zakázané, je povolené“ vymysleli ďalšie nové „dôvody“ na neoprávnené vyberanie poplatkov od pacientov. Napríklad za nespolupracujúce dieťa, prebratie pacienta z inej ambulancie, pri nedostavení sa do ambulancie na dohodnutý termín. Sám mám podobné skúsenosti a zaiste ich majú aj milióny slovenských pacientov. Vtedajší prezident Kiska síce využil právo veta, ale poslanci zákon aj napriek tomu schválili a nadobudol účinnosť 28.3.2015. Preto Kiska vec postúpil Ústavnému súdu:
… Prezident Andrej Kiska napadol podaním na Ústavný súd SR (ÚS) ustanovenie zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Podľa jeho právneho názoru ustanovenie nie je v súlade s Ústavou, ktorá garantuje práva občana na zdravotnú starostlivosť a ochranu pacienta. Navrhuje súdu, aby zrušil napadnuté ustanovenia týkajúce sa poplatkov pacientov v ambulanciách pre neústavnosť. Súčasne podal návrh na pozastavenie účinnosti, kým ÚS nerozhodne vo veci samej…. Prezident poukázal na skutočnosť, že zákon je nejednoznačný, zle pripravený a nepredchádzala mu žiadna analýza vyberania úhrad od pacientov. Tento zákon podľa neho spôsobil chaos a vlnu nových úhrad.
„Namiesto zákonom zakázaných poplatkov poskytovatelia zdravotnej starostlivosti prichádzajú s inými úhradami – a musím, žiaľ, konštatovať, že pri niektorých človeku ostáva rozum stáť. Podľa zverejnených cenníkov by napríklad ľudia mali platiť za nespolupracujúce dieťa, za elektronický manažment, za prevzatie pacienta z inej ambulancie či dokonca aj vtedy, ak sa nedostavia na vyšetrenie. Sumy úhrad sa v niektorých prípadoch pohybujú v desiatkach eur. Som presvedčený, že je povinnosťou štátu zasiahnuť a túto situáciu napraviť,“ povedal Kiska…
… Prezident Kiska ako prvý dôvod uviedol, že parlament v zákone vymedzil niektoré úkony, medzi nimi napríklad aj toľko diskutované prednostné vyšetrenie u lekára, za ktoré nie je možné vyberať úhrady. Lenže zároveň to znamená, že takéto negatívne vymedzenie úkonov umožňuje poskytovateľom zdravotnej starostlivosti ľubovoľným spôsobom určovať a spoplatňovať ďalšie úkony. Tu pre nich podľa neho v plnej miere platí – čo nie je zakázané je dovolené a prax absurdných poplatkov už po niekoľkých mesiacoch potvrdzuje, že presne takto sa niektorí poskytovatelia správajú.
Druhý dôvod vidí v tom, že zneužívanie či obchádzanie zlého zákona môže viesť k tomu, že bude neprimerane ekonomicky a sociálne zaťažovať pacientov, čím môže viesť k vytvoreniu reálnych prekážok v rovnakom prístupe k zdravotnej starostlivosti. Do tretice argumentuje, že pacienti na Slovensku sa stali obeťami zle naformulovaného zákona. Nemôžu sa brániť odkazom na jednoznačnú a predvídateľnú právnu normu. Sú podľa neho vystavení v podstate neobmedzeným možnostiam vyberania poplatkov a nepomôže im ani dozor samosprávnych krajov, pretože ich úloha je obmedzená na kontrolu plnenia formalít zo strany lekárov, ako je napríklad zverejnenie cenníka úkonov za úhradu.
Ako štvrtý dôvod prezident uviedol to, že je povinnosťou zákonodarcu chrániť základné právo pacientov a prostredníctvom zákonov čo najpresnejšie definovať, vymenovať a ohraničiť služby, za ktoré môže poskytovateľ požadovať úhradu. Ak takýto zákonný, právne vynútiteľný a predvídateľný mechanizmus neexistuje – a už krátky čas účinnosti zákona ukazuje, že neexistuje – pojem bezplatná zdravotná starostlivosť sa doslova môže v praxi vyprázdniť, konštatoval Kiska. A ústavou garantované práva pacientov zostanú len na papieri, dodal…
Fico na pokrytie chýbajúcich príjmov z poplatkov mal v pláne šetrenie na verejnej správe:
… Podľa odhadov vlády bude výpadok príjmov lekárov a zdravotníckych zariadení z dôvodu zrušenia poplatkov predstavovať v tomto roku približne 570 mil. Sk. Kompenzovať to mieni zdrojmi, ktoré získa v rámci limitov rozpočtov verejnej správy…
Prax ukázala bezbrehé zneužívanie zákona zo strany lekárov:
… Až 65,6 % pacientov uhrádza rovnako, alebo dokonca viac ako pred 1. aprílom 2015, kedy nadobudla právna úprava účinnosť. Vyplýva to z prieskumu občianskeho združenia Slovenský pacient.
Podľa zverejnených informácií 51,6 % návštevníkov ambulancií platí za objednanie sa na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas, hoci to zákon zakazuje. „Poplatkovému eldorádu sa dalo vyhnúť veľmi jednoducho, a od začiatku sme na tento problém upozorňovali. Nestačí povedať, že za toto sa nesmú pýtať peniaze. Treba jednoznačne nastaviť, za čo sa môžu,“ zhodnotila riaditeľka odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja Jana Ježíková.
Zástupcovia občianskeho združenia upozorňujú, že v súčasnosti žiadna z viac ako 10-tisíc slovenských ambulancií nemá povinnosť uviesť, koľko peňazí vybrala na všetkých poplatkoch. Ak poplatky za ambulanciu vyberá tretí subjekt, čo je podľa združenia bežná prax, nemá naň dosah ani ministerstvo zdravotníctva. „Pacienti sa pýtajú, kto konečne urobí poriadok v poplatkoch? Prax totiž ukazuje, že zákonu sa to nedarí. Zodpovední by si mali uvedomiť vážnosť situácie a riešiť ju,“ upozornil výkonný riaditeľ občianskeho združenia Ján Mútala.
Podľa Mariana Faktora zo zdravotnej poisťovne Dôvera výsledky prieskumu potvrdili, že pokiaľ zákony nevychádzajú z praxe, tak v bežnom živote nefungujú. „Podľa pacientov sú skutočnými problémami zrozumiteľnosť, jednoznačnosť a kontrola prípadného zneužívania poplatkov v ambulanciách,“ doplnil…
Celá debata | RSS tejto debaty