Poplatky v zdravotníctve 12

12. novembra 2020, citizen, poplatky v zdravotníctve

Poplatky v zdravotníctve 12

 

 

V januári 2019 o doplnkové ordinačné hodiny nemalo záujem ani 10 lekárov:

… Doplnkové ordinačné hodiny veľa vody nenamútili. Neobjednáva sa na ne ani jeden pacient. Lekári v novinke, ktorá platí od januára, zmysel nevidia, prekáža im najmä elektronické objednávanie. To podľa nich nedokáže nahradiť osobný kontakt s pacientom. Objednávkový systém je pod kontrolou štátu najmä preto, aby lekári do času, keď môžu za ošetrenie vyberať peniaze, nepresúvali gro svojich pacientov. O túto službu na celom Slovensku zatiaľ nemá záujem ani desať ambulantných doktorov, celkom ich máme takmer 25-tisíc…

… Ak chce lekár medzi svoje služby zaradiť doplnkové ordinačné hodiny, musí požiadať o povolenie vydavateľa licencie, čiže samosprávny kraj alebo ministerstvo zdravotníctva. Počet lekárov, ktorí o takéto povolenie požiadali, je minimálny. „Rátame ich na jednotky, napríklad v Košiciach sú to traja, v Bratislave a Žiline po jednom lekárovi,“ rýchlo vyrátal Blaškovitš, riaditeľ NCZI… Ambulancie na registráciu musia používať národný softvér, ktorý funguje od januára, alebo softvér, ktorý je certifikovaný, čiže prejde overením zhody s národným systémom…

Zaujímavý je argument z ich strany, že radšej majú osobný kontakt, ako objednanie cez internet. Žasnem nad toľkým altruizmom a humanizmom zo strany lekárov, zvlášť ak im doteraz nevadilo objednávanie na prednostné vyšetrenie cez telefón, alebo cez tretiu stranu – webový portál. Darmo, slovenský lekár chce mať čo najmenej práce, aj to objednávanie radšej prenechá za poplatok tretej strane. Alebo spolupráca so súkromným webovým portálom umožňuje príjmy za objednaných pacientov aj zamlčať a nepriznať v daňovom priznaní, zatiaľ čo pri spolupráci s NCZI by to nebolo možné:

… Lekári tvrdia, že v doplnkových hodinách nevidia žiadny prínos. V niektorých ambulanciách beží bezplatné objednávanie na čas, keď pacient nečaká a ani neplatí. „Pacientov si vieme objednať telefonicky, tak aby nečakali viac ako 10–15 minút. Zatiaľ nám to takto stačí, nerozmýšľam na tým, že by som to menila,“ vysvetlila všeobecná lekárka Blanka Otrusiníková zo Senca…

A už úplne schizofrenicky vyznieva postoj Ministerstva zdravotníctva, ktoré vlastne pretlačilo zavedenie doplnkových ordinačných hodín s odôvodnením, aby solventní pacienti mali možnosť byť ošetrení aj v popoludňajších hodinách a aby dopoludňajšie ordinačné hodiny boli k dispozícii najmä bežným pacientom, ktorí nemajú také finančné možnosti – v duchu prístupu, „my sme vám dali možnosť riešenia, ale ak v praxi nefunguje, tak nám je to úplne jedno“:

… Ministerstvo zdravotníctva sa motivovať lekárov k využívaniu mimoriadnych hodín nechystá. „Zavedenie doplnkových ordinačných hodín je dobrovoľné, je teda plne na lekároch, či túto možnosť využijú, alebo nie,“ informovala hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová…

V skutočnosti ale žiadne doplnkové ordinačné hodiny ani ďalšie poplatky situáciu v zdravotníctve nevyriešili. Problémom je a ostane aj naďalej nedostatok lekárov:

… Pretrvávajúcim problémom ambulantného sektora je podľa Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP) nedostatok všeobecných lekárov i špecialistov a s tým súvisiace dlhé čakacie obdobia. “Sme presvedčení, že tento nedostatok neodstráni ani prijatý inštitút doplnkových ordinačných hodín. Práca na ambulancii je pre lekárov neatraktívna a z ekonomického hľadiska nerentabilná. Uvedené je dôsledok nesprávne nastavených platieb za výkony a financovanie sektora ako takého,“ zhodnotili zástupcovia ZAP…