Lieky 04

5. júna 2019, citizen, Lieky

Lieky 04

 

 

Čo tvorí príjem lekární? Sú to predovšetkým lieky (89% z obratu), zvyšok príjmu je z doplnkového tovaru. Až 74% príjmu lekárne prichádza zo zdravotných poisťovní.

…Štát prostredníctvom rezortu zdravotníctva stanovuje každému lieku maximálnu cenu, ako aj maximálnu obchodnú prirážku pre distribútora a lekáreň. Do roku 2007 boli maximálne obchodné prirážky distribútorov a lekární na lieky stanovené ako percento z ceny liekov, neskôr sa prešlo na degresívnu maržu.

Do roku 2005 bola prirážka pre distribútorov určená na 13 percent a pre lekárne 21  percent (okrem toho bola od 1. mája 2005 vakcínam a finančne náročným liekom určená nižšia maximálna prirážka). Začiatkom januára 2006 boli tieto marže na úrovni 11 percent a 21 percent. Od januára 2008 sa na Slovensku zaviedla takzvaná degresívna obchodná prirážka pre lekáreň aj pre distribučnú spoločnosť. O degresívnej obchodnej prirážke hovoríme vtedy, ak podiel ceny obchodného výkonu distribučného a lekárenského reťazca ku koncovej cene lieku klesá so stúpajúcou koncovou cenou lieku, čím drahší liek, tým nižšia prirážka v percentách. V čase svojho zavádzania bola degresívna prirážka stanovená voči lekárňam ako neutrálna, teda aby pri rovnakom objeme spotrieb liekov ako bol v čase zavádzania získali lekárne rovnaký objem celkových zdrojov. V skutočnosti však došlo jej zavedením k poklesu priemerného percenta obchodnej prirážky v lekární za receptové lieky z 21 percent na 16,1 percenta v roku 2008. Toto percento kleslo v roku 2013 až na 15,4 percenta…

Príjmy lekární klesali aj so zavedením generických liekov:

…priemerná marža na lekáreň bola v roku 2004 na úrovni 153 000 eur, vlani to bolo 96 000 eur. Podobne ako iné oblasti regulácie liekov, aj obchodné prirážky pre lekárne a distribučné firmy sú zavedené v snahe o kontrolu rastu nákladov…

Cenovej regulácii nepodliehajú lieky nehradené zo zdravotného poistenia:

…Lieky nehradené zo zdravotného poistenia, či už predpísané na recept alebo voľno predajné nemajú určenú maximálnu obchodnú prirážku. Ani ich ceny nie sú regulované, podobne ani ceny doplnkového sortimentu. Dôležitým typom sortimentu lekární sú tiež  individuálne pripravované lieky (IPL). Ich ceny stanovuje ministerstvo zdravotníctva ako takzvanú taxa laborum. Výška cien za taxa laborum sa od roku 2004 približne zdvojnásobila, rovnako samotná spotreba IPL sa v počte balení od roku 2005 do roku 2013 viac ako zdvojnásobila. Narástli aj náklady, a to o viac ako 4,7-násobne…

…Výsledná cena liekov závisí aj od výšky DPH. V roku 2004 mali lieky DPH na úrovni 19 percent ako všetky ostatné tovary. Od januára 2007 sa DPH na lieky znížila na 10 percent a majú ju až doteraz…Samostatným príjmom lekárne sú poplatky pacientov za recept vo výške 0,17 eur, na Slovensku zavedené v roku 2003. Pri predpokladanom priemernom počte dva lieky na recept, predstavuje táto suma asi 0,7 mil. eur za všetky recepty a priemerne menej ako 0,4 percent marže lekárne…

A ako má podľa PharmDr. Jany Matuškovej vyzerať práca lekárnika, aby bol schopný uspieť v narastajúcej konkurencii?

…Keďže chcete ako lekáreň prilákať klienta, dáte mu zľavu z doplatku za liek na recept, fajn. Na túto zľavu z doplatku si ale musíte vedieť nejako zarobiť. Predstavte si napríklad, že do lekárne príde mamička a potrebuje lieky na horúčku svojho malého dieťaťa. Odporučím jej sirup s obsahom antipyretika. Zároveň ponúknem i čipky pre prípad, že dieťa nespolupracuje, teda je ospalé alebo slabé. Ďalej sa pýtam, či má doma vhodný čaj a glukózu, pretože dieťa potrebuje v chorobe prijímať tekutiny a energiu. Ďalej sa pýtam na teplomer, ak ho doma nemajú, odporúčam kúpiť. Toto je jeden príklad komplexnej lekárenskej starostlivosti, takto vyzerá služba, ktorú má lekáreň poskytnúť. Nielen podať a predať krabičku podľa priania pacienta, ale aj zisťovať, starať sa, odporúčať, jednoducho pomáhať…

Údajne sa za takýto prístup pacienti sami poďakujú. No neviem, či snaha na pacientovi čo najviac zarobiť pri jednom nákupe, je pre pacienta to najlepšie, a či poradenstvo zo strany lekárnika o tom, čo všetko ešte môže podporiť liečbu, nespadá skôr do kompetencie lekára, ktorý ale na efektívne poradenstvo nemá čas ani chuť. Nuž, biznis v zdravotníctve produkuje naozaj zvláštnu prax a postupy.

  

Zdroj:

Čo tvorí hlavný príjem lekární (dokument HPI)